Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

ΣΥΛΛΕΚΤΕΣ ΚΟΜΙΞ


ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ C_ΟΙΚΟΘΕΝ


ΣΥΛΛΕΚΤΕΣ ΚΟΜΙΞ




Μάνος Γκανάς, κορυφαία μορφή στο χώρο των κόμιξ, εκδότης (Εκδόσεις του Κάμπου) και παθιασμένος συλλέκτης



































ΟΡΙΣΜΟΣ

Συλλέκτης κόμιξ, με τη γενική έννοια του όρου, είναι κάποιος που συγκεντρώνει έντυπα που ανήκουν στην κατηγορία αυτή του έντυπου λόγου.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ


Φωτο: Βάιος Κουτριντζές
Οι συλλέκτες κόμιξ χωρίζονται σε <4> μεγάλες κατηγορίες: 
Οι πρώτοι συλλέγουν δι’ ίδιον πνευματικό όφελος. 
Οι δεύτεροι δι’οικονομικόν όφελος. 
Οι τρίτοι διαθέτουν αθροιστικά τα χαρακτηριστικά των προηγούμενων κατηγοριών. Στην τέταρτη κατηγορία μπορούμε να εντάξουμε τους έμπορους κόμιξ.
Οι ανήκοντες στην πρώτη κατηγορία είναι δυστυχώς ελάχιστοι. Είναι οι ρομαντικοί του είδους. Ένας συλλέκτης αυτής της μορφής δε θ’ αγοράσει ποτέ δύο αντίτυπα και θα χαρίσει ένα δεύτερο αντίτυπο, δε θα το πουλήσει ποτέ.
Οι δεύτεροι αγοράζουν ένα κόμικ με κριτήριο ότι μελλοντικά θα αποκτήσει αξία στις
δια-συλλεκτικές σχέσεις. Κατά κανόνα ο συλλέκτης αυτού του είδους προμηθεύεται πάνω από ένα αντίτυπο. Ξοδεύει αφειδώς χρήματα σαρώνει όλο το χώρο των εικονογραφημένων χωρίς να αποκλείει ουδεμία έκδοση. Αυτοί οι συλλέκτες πολύ γρήγορα γίνονται έμποροι.
Οι της τρίτης κατηγορίας είναι οι αγνοί συλλέκτες που για να διατηρήσουν ζωντανό το χόμπι τους αναγκάζονται να γίνουν μικροί έμποροι.
Οι έμποροι συγκεντρώνουν κόμιξ γιατί αυτό είναι το επάγγελμά τους. Κάποιοι εξ αυτών μπορεί να διαθέτουν το αισθητήριο του συλλέκτη. Αυτοί έχουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα έναντι των απλών συλλεκτών. Αγοράζουν ολοκληρωμένες συλλογές από συλλέκτες των τριών άλλων κατηγοριών που κάποια στιγμή (για διαφόρους λόγους) τις πουλούν και με αυτόν τον τρόπο εμπλουτίζουν τις δικές τους συλλογές.
 Ο συλλέκτης μπορεί να έχει οποιαδήποτε ηλικία ή φύλο και ν’ ανήκει σ’ οποιαδήποτε κοινωνική τάξη.
Βασική προϋπόθεση είναι να του αρέσουν τα κόμιξ ως ανάγνωσμα, διότι αλλιώς μεταπίπτει στην κατηγορία των εμπόρων.

ΓΙΑΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ

Τρύφων Ευαγγελίδης, δικηγόρος, συλλέκτης κόμιξ
Γιατί συλλέγουμε κόμιξ; Τι είναι αυτό που μας παρακινεί σ’ αυτόν τον ψυχαναγκασμό; Γιατί περί αρρώστιας πρόκειται ας μη γελιόμαστε! Είναι μια μορφή εξάρτησης που έχει τεράστιες επιπτώσεις στην οικογενειακή οικονομία. Δε θα διαβάσουμε ποτέ όλα τα ΠΟΠΑΫ, τα ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ, τα ΜΠΛΕΚ, τις ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ, τα ΠΙΝΟΚΙΟ, τους ΜΙΚΡΟΥΣ ΙΠΠΟΤΕΣ, κλπ, που ενδεχομένως αποκτήσουμε πάνω στην τρέλα της συλλογής. Τρεις είναι οι κυριότεροι λόγοι.
1. Είναι καθαρά θέμα ατομικής ψυχολογίας. Ο ηλικιωμένοι βλέπουν στα παλιά τεύχη στιγμές απ’ την παιδική τους ηλικία. Είναι οι μόνοι που μπορούν να διαθέσουν 100-150 € για τους «άσσους» των παιδικών κόμιξ και εννοώ τα τεύχη με τον αριθμό <1>. Μικρά παιδιά και εργαζόμενοι εξ ορισμού αποκλείονται απ’ τη συλλεκτική διαδικασία. Πράττουν όμως ορθά εκείνοι που σπεύδουν να προμηθευτούν τα προαναφερόμενα κόμιξ; Κατηγορηματικά όχι!
Πρώτον γιατί απομυθοποιούν τις παιδικές τους αναμνήσεις. Από τη στιγμή που θα κρατήσουν στα χέρια τους το ΤΙΡΑ ΜΟΛΑ 1 χάνεται το παραμύθι. Ο μύθος έχει αξία γιατί απευθύνεται στη φαντασία. Όταν γίνει απτός, χάνει την αίγλη του. Ό,τι συνέβη στην αρχή της ζωής μας δρα λυτρωτικά για το σύγχρονο άνθρωπο όσο μένει εκεί στο βάθος του χρόνου. Αν μετακινηθεί καταστρέφεται όπως ένα βότσαλο που βγαίνει απ’ το νερό και χάνει τα χρώματά του.
Δεύτερον γιατί γίνονται ασυνείδητα υπαίτιοι για τη δημιουργία ενός εμπορικού συστήματος που κερδίζει εις βάρος κάποιων που βρίσκονται στην ανάγκη και πουλούν τις συλλογές τους. Πόσο αλήθεια να αγόρασε ο έμπορος τον <άσσο> που τον μεταπωλεί έναντι 150€ ;
2. Η έμφυτη αγάπη του ανθρώπου προς την Τέχνη. Ίσως να μη γίνεται αμέσως αντιληπτό αλλά η πρόθεσή μας πηγάζει ασυναίσθητα εξ αυτού του γεγονότος. Πολύ πριν τα κόμιξ φιγουράρουν στο νούμερο <9> του καταλόγου των Καλών Τεχνών εμείς που τα διαβάζαμε ξέραμε ότι οι δημιουργοί τους έκαναν τέχνη. Κάθε σελίδα ενός κόμικ είναι και μια αίθουσα Τέχνης με τα καρέ να υποκαθιστούν τους πίνακες ζωγραφικής. Αναλογιστείτε τα κόμιξ του Bilal. Βέβαια δεν ανήκουν όλα τα κόμιξ στην κατηγορία των εικαστικών κόμιξ. Γι’ αυτό πρέπει να συλλέγουμε εκείνα που πληρούν τα κριτήρια αισθητικής όπως την αντιλαμβανόμαστε εμείς κι όχι όπως μας την υπαγορεύουν οι άλλοι.
Καλό είναι να μη σπαταλάμε τα χρήματά μας αγοράζοντας κόμιξ πορνό ή κόμιξ βίας και φρίκης. αυτές οι κατηγορίες των κόμιξ αποτέλεσαν μία από τις αιτίες για την άσκηση της ανελέητης πολεμικής που ασκήθηκε παλιότερα στο είδος. Χαρακτηρίστηκαν κόμιξ σήψης. Βέβαια και στη λογοτεχνία παρατηρείται ανάλογο φαινόμενο (Μαρκήσιος ντε Σαντ, Εμπειρίκος, Αναίς Νιν, κά) τούτο όμως δε σημαίνει ότι αθωώνονται τα κακά κόμιξ. Αλλά και πάλι όλα είναι σχετικά. Ποιος μπορεί να τραβήξει τη διαχωριστική γραμμή; Ο Manara π.χ. θεωρείται σχεδιαστής κόμιξ πορνό ή αισθησιακών κόμιξ; Τα πολεμικά κόμιξ όπως: ΤΑΝΚΣ, ΕΦΟΔΟΣ, ΚΡΑΝΟΣ, ΜΑΧΗ, είναι κόμιξ βίας ή ιστορικά κόμιξ;
3. Το αίσθημα της ιδιοκτησίας. Δεν μας αρκεί λοιπόν η ανάγνωση, θέλουμε να έχουμε στην κατοχή μας όσο το δυνατόν περισσότερα κόμιξ, εί δυνατόν όλα! Και το χειρότερο: δίπλα μας. Να τα χαϊδεύουμε όπως κάνει ο Σκρουτζ Μακ Ντακ με τα λεφτά του! Προσέξτε τον τοπικό προσδιορισμό! Δίπλα μας, που σημαίνει εξάρτηση τρίτου βαθμού!
Κάποτε ένας φίλος, παλαβός με τα κόμιξ, όταν του γνώρισα ότι τα κόμιξ μου τα έχω στο σπίτι στο χωριό, μου είπε επί λέξει: «και πως ζεις χωρίς να’χεις τα κόμιξ δίπλα σου;»

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ

Βαγγέλης Περρής, δημοσιογράφος, τηλεπαρουσιαστής, συλλέκτης κόμιξ
Ένας συλλέκτης οφείλει να κατέχει άριστα το αντικείμενο της ενασχόλησής του ώστε:
*Να ξέρει ποιες εκδόσεις αξίζουν, ώστε να τις αναζητά.
*Να μη γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης.
*Να γνωρίζει τις περιόδους κυκλοφορίας κάθε τίτλου, για να συμπληρώνει σωστά τις σειρές του.
Προσπαθήστε να συλλέξετε το κόμικ ΓΟΥΝΤΥ Ο ΤΡΥΠΟΚΑΡΥΔΟΣ, ένα μικρού μεγέθους κόμικ. Θα μπλέξετε με τις περιόδους! Ο εκδότης αφού εξάντλησε το σύνολο των τευχών σε πρώτη έκδοση, κάθε καλοκαίρι έβγαζε και μια νέα ανατύπωση με συνέπεια να μη γνωρίζουμε πόσες συνολικά επανεκδόσεις κυκλοφόρησαν με πόσα τεύχη η κάθε μια. Κάποιοι εκδότες έριχναν στην κυκλοφορία την ίδια ιστορία με νέο εξώφυλλο και νέο αριθμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το κόμικ ΑΝΤΙΡΙΞ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΙΞ. Αυτές οι λεπτομέρειες είναι λίγο ως πολύ γνωστές στους ενημερωμένους συλλέκτες.
*Κάθε συλλέκτης ή εν δυνάμει συλλέκτης για να βοηθηθεί στις αναζητήσεις του πρέπει να έχει προμηθευτεί οπωσδήποτε τα εξής βιβλία:
1.    «Το παιδικό λαϊκό φυλλάδιο» του Δημήτρη Χανού
2.   «Παραλογοτεχνία και κόμιξ» του Κυριάκου Κάσση
3.   «Πρώτος κατάλογος ελληνικών εκδόσεων κόμιξ» του www.greekcomics.gr
στα οποία είναι καταγεγραμμένα όλα τα κόμιξ ελλήνων και ξένων δημιουργών που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας.
Η διασταύρωση των στοιχείων κρίνεται απαραίτητη γιατί και στις τρεις εκδόσεις έχουν παρεισφρήσει λάθη.
*Μεγάλη προσοχή απαιτείται στα κλεψίτυπα, διότι κυκλοφορούν έγχρωμες φωτοτυπίες των αυθεντικών εκδόσεων που μπορεί να ξεγελάσουν τον οποιοδήποτε. Οι επιτήδειοι φροντίζουν να πλαστογραφούν τα πρώτα νούμερα κάθε σειράς που είναι πιο ακριβά κι έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Χρειάζεται να μην μας παρασύρει ο ενθουσιασμός μπροστά σε κάποιο σπάνιο κόμικ και να το ελέγχουμε προσεχτικά.
Πολλές σειρές αποκτούν συλλεκτική αξία επειδή το επιδιώκουν οι εκδότες τους. Έτσι συνέβη με το «ΚΟΜΙΞ» του κ. Τερζόπουλου που βέβαια ουδέποτε απέκτησε αυτόν τον χαρακτηρισμό και εν τοις πράγμασι, παραμένοντας στην κατηγορία των καλών κόμιξ. Προσέξτε αυτή τη σειρά γιατί ενδεχομένως πέσετε θύματα απάτης. Μη δίνετε μεγάλα ποσά για τα νούμερα πάνω από το 100 είναι σίγουρο ότι θα τα βρείτε στο περίπτερο της γειτονιάς σας. Ιδιαίτερη προσοχή στα τεύχη 1-10 μην τα αγοράζετε από το διαδίκτυο γιατί μπορεί να αγοράσετε μια φωτοτυπία ή ένα ταλαιπωρημένο τεύχος.

*Διάφοροι ιστότοποι τυχοδιωκτών δίνουν υπεραξία σε κάποια κόμιξ και τα διαθέτουν σε υπέρογκες τιμές. 

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...

CG-C-02-02-15


© ΒΕΚ, 2016 ( Από: «Το βιβλίο των κόμικς»)
Απαγορεύεται, ρητά, η αντιγραφή κι αναδημοσίευση του κειμένου ή μέρους του, μ' οποιοδήποτε τρόπο, αυτούσιου ή τροποποιημένου, χωρίς την έγκρισή μου [Ν.2121/1993 (25 Α΄)]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου