Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017

ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΕΣ 1: ΑΝΥΔΡΑ ΚΙ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ

COMICOGRAFIMATA
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ 
G_ΟΙΚΟΘΕΝ

ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΕΣ

[1] ΑΝΥΔΡΑ ΚΙ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ



Στη συγγραφή κάθε βιβλίου συμμετέχει κι ένας τρίτος, άσχετος με την τεχνική της γραφής, απαραίτητος όμως σύμβουλος του συγγραφέα. Δεν αναφέρομαι στον αφηγητή της διήγησης, που πολλάκις υποκαθιστά το συγγράφοντα ή τον παραγκωνίζει, ούτε τους ήρωες που ενίοτε ανεξαρτητοποιούνται και διαμορφώνουν την πλοκή σύμφωνα με τις δικές τους επιθυμίες αλλά στον αναγνώστη. Φαίνεται παράλογο, αλλά δεν είναι. Ο Γάλλος φιλόσοφος Μισέλ Τουρνιέ είχε πει αυτό ακριβώς: ότι οι δημιουργοί του βιβλίου είναι δύο, ο συγγραφέας και ο αναγνώστης. Δεν εννοούσε βέβαια πως κάθονται στο ίδιο τραπέζι και γράφουν από κοινού, αλλά ότι ο συγγραφέας ενσαρκώνει, ταυτόχρονα, και τους δύο ρόλους. Κατά τη διαπίστωση, επομένως, του Τουρνιέ ο συγγραφέας οφείλει, αν όχι να υποδύεται, να λαμβάνει υπόψη του τις απαιτήσεις του μέσου αναγνώστη και να μην τον σνομπάρει, όπως συνέβαινε παλιότερα με κάποιους οπαδούς της φιλοσοφίας του αποφθέγματος: Η Τέχνη για την Τέχνη και εκδίδονταν δυσνόητα βιβλία, που ναι μεν υπηρετούσαν την Τέχνη της Λογοτεχνίας, δε διαβάζονταν όμως από το ευρύ αναγνωστικό κοινό.
Ωστόσο, τις τελευταίες δεκαετίες λιγόστεψαν τα βιβλία που το περιεχόμενό τους μπορεί να συνοψιστεί στην προαναφερόμενη φράση, που αποτελεί την ελληνική απόδοση της γαλλικής: Lart pour art. Αυτά τα βιβλία θεωρούνται αυτόνομα τεχνουργήματα συγγραφέων που δεν ενδιαφέρονταν για τις βιοτικές ανάγκες και τα πάθη των ανθρώπων, που εξωράιζαν τις ασχήμιες κι ήταν τελείως ξεκομμένα από τον εξωτερικό κόσμο, αγνοώντας ερεθίσματα και ένα πλήθος εκφάνσεων της ζωής, όπως επί παραδείγματι τον έρωτα στις πραγματικές του διαστάσεις. Αυτοί οι συγγραφείς απόφευγαν, όπως ο διάολος το λιβάνι, να περιγράψουν μια ερωτική σκηνή, φοβούμενοι την κακή κριτική, παράγοντας τοιουτοτρόπως έργα άνυδρα κολοβά κι ακρωτηριασμένα τα οποία ήταν ανίκανα να προκαλέσουν την έκρηξη των συναισθημάτων του αναγνώστη, που τελικά είναι και το ζητούμενο. Στην ειδική αυτή περίπτωση ο αναγνώστης που θα έχει την υπομονή να διαβάσει μέρος ή ολόκληρο το βιβλίο καθίσταται παθητικός αποδέκτης ενός κειμένου που πολλάκις δεν τον αφορά καθόλου, αφού διαπραγματεύεται «υψηλά νοήματα», κατανοητά από ολίγους. Σήμερα, ευτυχώς, οι συγγραφείς κατέβηκαν απ’ το βάθρο τους, γιατί αντιλήφθηκαν ή αποδέχτηκαν το γεγονός πως αποτελούν κι αυτοί μέλη του κοινωνικού συνόλου και η γραφή τους δεν μπορεί να απέχει από την πραγματικότητα.

(συνεχίζεται)

CG-G-02-02-13-1
___________________________
© ΒΕΚ, 2017 
Απαγορεύεται, ρητά, η αντιγραφή κι αναδημοσίευση του κειμένου ή μέρους του, μ' οποιοδήποτε τρόπο, αυτούσιου ή τροποποιημένου, χωρίς την έγκρισή μου [Ν.2121/1993 (25 Α΄)]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου